lørdag 23. januar 2010

Casio HZ-600 !! HAX !!



















Min første blogg ever as! Jeg skal gå gjennom en liten mod/hax/bend/scrotomchew som kan være interessant for de fleste. Casio er jo et kjent merke, men få kjenner til denne saken fra ca 1987. Casio HZ-600 var casio's første synt som så ut som en ekte synt uten høyttalere osv. Det er basert på SD ("Spectrum Dynamic") syntese og hadde faktisk analogt filter! Men 80 tallets trender betydde at det måtte til 2 knappetrykk og meny-bla-ing til riktig tall som representerer den funksjonen du er ute etter for så å bruke det store datahjulet til å styre cuttoff el. resonance. Ha! labert. Så det jeg var ute etter var analog kontroll av analog krets. dvs sætt inn to potmeter! - og ikke minst finne ut av hvor den analoge filter-kretsen var.

Leting

Det første jeg måtte gjøre var å skru opp synten og begynne å teste. Synthen går på 9 volt DC så det er ingen fare for sjokk! Med to ledninger loddet til en pot som er skrudd til maks resistans begynner jeg å lete på baksiden av kretskortet, som er det første man ser når man åpner. Prøver meg frem punkt for punkt. Det som er lurt når man gjør dette er finne et punkt som ser interessant ut og hold den ene ledningen der mens du prøver flere andre punkt med den andre til du finner noe interessant. (dette er basic circuitbending knowledge om man driver med sånt)
Noen chipper så intressange ut og jeg prøvde meg frem med dem forsiktig med yter hjørnene som ofte er strømtilførsler. Jeg mener jeg slo opp chippen på nettet og fant ut hvilke bein som var strøm. lurt! Så fant jeg etter en lang stund det jeg var ute etter og loddet på potmeter. Rett å slett evig lang prøving å feiling.


(bildet viser punktene under chips'ene -venstre er bak på synten - den blå ledningen gjør ingenting :) )














Lodding og borring

Så var det bare å montere pottene i hull som jeg hadde boret ut og vips! Analog kontroll!
Estetisk kan jeg kanskje komme lenger med denne synten da den ser jo veldig kjedelig ut, men det får bli et senere prosjekt.

-Sky


under.........................og............................over...


2 kommentarer: